Ingri Haraldsen og Ingvild Langgård:
Årringer
22. februar – 24. mars 2024
- Gratis inngang
"Årringer", installasjon av syntetisk hår og silke. Foto: Trøndelag senter for samtidskunst
Ingri Haraldsen og Ingvild Langgård samarbeider for første gang i en duo-utstilling. I «Årringer» inviteres publikum til å være med på en innsirkling bakover i tid – gjennom arkeologi, folkesang, norrøn mytologi, håndverk, røntgenbilder og skulpturer.
Utstillingsåpning torsdag 22. februar kl. 18.00 med sang av Lisa Lie og Ingvild Langgård.
Utstillingen springer ut av kunstnernes interesse for arkeologi, mytologi og folketradisjoner, særlig de som historisk har vært ansett som kvinners område – som folklore og magi knyttet til veving, spinning, fletting, kvinnehår og sang. Kan man tråkle seg gjennom årringene og grave seg bakover i tida?
En viktig inspirasjon for «Årringer» er forskningen til arkeolog Marija Gimbutas (1921 - 1994) – som gjennomgikk eldre arkeologiske utgravninger og oppdaget at kvinners rolle har blitt undervurdert. Arven fra hennes forskning har åpnet for behovet av et nytt blikk på kvinners plass i historien; skjeletter hentes frem igjen og kjønnet blir endret, ikoniske krigergraver, viser seg å være storslåtte kvinnegraver med skjeletter av kvinner i full rustning.
Ingri Haraldsen og Ingvild Langgård tar utgangspunkt i slike arkeologiske funn og kunnskap, og dikter videre på hva sporene i jorden kan fortelle oss. Kvinneskikkelser med bjørnehoder fra vevnadene i Oseberg-funnet, eller spinne-lignende objekter som vi idag ikke lenger kjenner bruken for. Fra mange av disse kulturene finnes lite tekstmateriale - all kunnskap må hentes ut av døde levninger funnet i jorda. Tenner. Knokler. Hår. Fragmenter fra en vev. Taus kunnskap som kan begynne å nynne når ørene lærer å lytte.
Ingvild Langgård jobber med lyd og sang. Hun er interessert i hvordan lyd og særlig sang resonnerer og lader en situasjon, rommet, og lytterne. Lyd som farger hele rommet og setter oss tilbake i tid. Langgård er inspirert av forskjellige folkesangtradisjoner og i «Årringer» jobber hun med stemmen i flere lag, nesten som en vevnad. Langgård tar også utgangspunkt i tekstfragmenter som på ulike vis belyser forskjellige mytiske kvinneskikkelser i den norrøne religionen. Ofte er disse versene vanskelige å forstå for oss i dag, siden historien hittil har vært fremstilt gjennom et bestemt blikk, og kildene er få. Noen av disse tekstene åpner for helt andre tolkningsrom, og en utvidelse av blikket. Lyden vil være tilgjengelig gjennom hele utstillingsperioden, og en versjon av verket vil fremføres live på åpningskvelden.
Ingri Haraldsen jobber hovedsaklig med tegning. I utstillingen vil hun vise håndknyttede tepper, etsninger, broderier og skulpturer mellom sine blyant- og kulltegninger. Som i en arkeologisk utgravning knyttes de ulike fragmentene sammen, kull møter broderi, ull møter keramikk og etsning møter bjørk. Det harde møter det myke i gravene.
Tekstiler forsvinner, men kan etterlate seg avtrykk. Permafrosten stoppet tiden og tatoveringene på Altai-prinsessen kan enda sees. Hatshepsut dukker opp gjennom sanden hvor ruinene av de nye templene sto. Nedslipt av tiden, kommer grunnmuren frem. Ansiktet som ble meislet bort og skulpturene som ble knust limes nå sammen. Det fortelles en annen historie enn den vi til nå har fått. Hun har alltid vært der, lik graven i Birka, historiebøkene må skrives om. Hvem forteller historien? Vil bruddet i foten hvor metallet sitter fortelle at det var en rytter til hest som falt av? Var dette en kriger? Viser linjene i bekkenbeinet at kvinnen hadde født? Alle disse og flere fragmenter av historier befinner seg i Haraldsen sine arbeider.
Foto: Susann Jamtøy / Trøndelag senter for samtidskunst
Foto: Susann Jamtøy / Trøndelag senter for samtidskunst
Ingvild Langgård (f. 1978, Fredrikstad) er komponist, musiker og lydkunstner. Hun lager musikk for teater, ensemble, film og i flere musikalske prosjekter, og er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Langgård bor og arbeider på Nesodden. Hun har gitt ut to album under navnet PHAEDRA på det norske avantgardelabelen Rune Grammofon. Hun lager også musikk i duoen RUNNERSHIGH med komponist og produsent Øyvind Røsrud, og de slapp debutalbumet Runnershigh i 2022. Hun har også komponert musikk til spillefilmen FULL DEKNING med regissør Arild Andresen (Storm Films 2022).
I samarbeid med scenograf Signe Becker har hun produsert og komponert to konsertforestillinger; NEW SKIN, som hadde premiere på Ultima Festival for samtidsmusikk (2017), og SKELETON WOMAN, som hadde premiere på Oslo International Theater Festival ved Black Box Teater (2020) og er for øyeblikket på turné. SKELETON WOMAN ble nominert til Heddaprisen 2022, i to kategorier: beste lyddesign og beste kostymer.
Nylige prosjekter inkluderer å komponere musikk og opptre live med teaterstykket UTISETA med regissør Lisa Lie ved Det Norske Teatret (2022), live-opptreden med SKELETON WOMAN ved Bodø Biennale 2022, Koreda 2022 og Universitets Aula 2023, og komponere musikk for teaterstykket SVINGENDE SKYGGER ved Trøndelag Teater (2023), blant annet. Kommende prosjekter i 2024 inkluderer musikk for samtidsdansforestillingen BANGER av Myhr/Langgård, et samarbeid med koreograf Magnus Myhr, som hadde premiere på Black Box Theater i januar; duoforestillingen ÅRRINGER med kunstner Ingri Haraldsen ved Trøndelag senter for samtidskunst, og musikk til samtidsdans- og vokalmusikkforestillingen ACOUSTIC ABJECT med koreograf Tormod Skar Midtboe, som har premiere på Ultimafestivalen i september 2024. Langgård har tidligere vist verk ved Astrup Fearnley Museet, Kunstnerforbundet, Lydgalleriet, ØYA Festivalen, Moldejazz, Oslo Jazzfestival, Munch.museet og Henie Onstad Kunstsenter.
Ingri Haraldsen (f. 1984, Alstahaug) bor og arbeider i Trondheim, og har sin utdanning fra Høgskolen i Oslo og Det Baskiske universitet i Bilbao, Spania. Haraldsen jobber med tegning på papir, og andre teknikker som tekstil, video og skulptur. Tegningene er ofte basert på fotografisk materiale, og utført på en måte som gjør at de kan framstå som realistiske. Motivvalget gjør imidlertid at det kan være vanskelig å definere akkurat hva man ser på, selv om man kan gjenkjenne enkelte deler. Arbeidene presenteres i utstillinger der de settes opp mot hverandre slik at fragmentene skaper en helhet som forhåpentligvis oppleves som både estetisk og idemessig interessant.
Haraldsen har hatt utstillinger ulike steder i Norge og deltatt på flere gruppeutstillinger i inn- og utland. Hun har utført utsmykninger og er innkjøpt av bl.a. Oslo kommunes kunstsamling, Nordland fylkeskommune og Statoil (Equinor). I 2024 er Haraldsen aktuell med utstillingen «Årringer» med Ingvild Langgård, gruppeutstillingen «Still life #2» ved QB Gallery og separatutstilling hos KB Contemporary Oslo i 2024.
Utstillingen er støttet av BKV - Bildende kunstnernes vederlagsfond og Kulturdirektoratet.
Kalender
-
4Utstillinger
-
6Arrangement
-
3Omvisning
-
13Alle
-
4Utstillinger
-
6Arrangement
-
3Omvisning
-
13Alle
14.11.2024 – 15.12.2024
Utstillinger
Tobias Liljedahl: Sjøfartsmuseum
30. oktober kl. 09:00 – kl. 12:00
Arrangement
Tidlig start på Kunstmarkedet
27. oktober kl. 12:00 – kl. 16:00
Workshop
Drop-in kunstverksted: Papirskulpturer med Astrid Ljungberg
26. oktober kl. 18:00 – kl. 21:00
Arrangement
Kunstnersamtale med Toril Johannessen
26. oktober kl. 12:00 – kl. 14:00
Omvisning
Kaffe på Kunstmarkedet
25.10.2024 – 03.11.2024
Utstillinger
KUNSTMARKED: Trondheim Open 2024
05.10.2024 – 20.10.2024
Utstillinger
ULL
13. september kl. 15:00 – kl. 16:00
Omvisning
Gratis omvisning i Trøndelagsutstillingen 2024
25. august kl. 13:00 – kl. 14:00
Omvisning
Gratis omvisning i Trøndelagsutstillingen 2024
24.08.2024 – 29.09.2024
Utstillinger
Trøndelagsutstillingen 2024