Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm
20. februar – 23. mars 2025
- Gratis inngang
Hanne Øverland, "Vierspurv".
Trøndelag senter for samtidskunst presenterer to parallelle utstillinger med tekstilkunstnerne Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm. Begge kunstnere tar utgangspunkt i tekstile tradisjoner, men deres praksiser utforsker tekstil som kunstnerisk medium på svært ulike måter.
Hanne Øverlands utstilling And this too shall pass er et visuelt fargekart basert på fargene til utrydningstruede arter i Norge, hentet fra Artsdatabankens rødliste. Gjennom teknikker som broderi og tufting, kombinerer hun tekstile kvaliteter med et fokus på naturens mangfold. Øverlands prosjekt belyser nødvendigheten av å bevare biologisk mangfold, samtidig som det reflekterer over hva vi står i fare for å miste.
Sidsel Palmstrøms nye stedsspesifikke installasjon utforsker grenselandet mellom det fysiske og det immaterielle. Ved å bruke syntetiske tekstilnett, lys og bevegelse skaper Palmstrøm en opplevelse av foranderlighet, der synlige og usynlige forbindelser i menneskers og naturens nettverk trer frem. Installasjonen peker på vår tids forhold til teknologi og forbruk, samtidig som den inviterer til refleksjon rundt systemer og koblinger som binder oss sammen.
Prosjektene til Øverland og Palmstrøm er både sanselige og konseptuelle, og fungerer som en kraftfull plattform for oss til å kunne reflektere over samtidens komplekse utfordringer og kontinuerlige endringer.
"And this too shall pass" av Hanne Øverland
Tekstilkunstneren Hanne Øverland utforsker et bredt spekter av materialer og teknikker, som blant annet broderi, tufting, tekstilflokk, shibori, trykk og maleri, alltid med et fokus på tekstile kvaliteter og fargenes forhold til naturen. Farger står sentralt i hennes praksis, ikke bare som visuelle elementer, men som kraftfulle impulser som påvirker oppfatningen av form, rom og lys, og vekker sterke emosjonelle responser.
Øverlands arbeid kjennetegnes av en utforskende tilnærming, hvor materialenes egenverdi og kunstneriske potensial er gjeldende. Gjennom eksperimenter med farger og romspesifikke prosjekter skaper hun verk som beriker opplevelsen av materialitet, lys og rom.
Hennes utstillingsprosjekt «And this too shall pass» er et beskrivende, men subjektivt fargekart basert på tolkninger av fargene til utvalgte utrydningstruede arter i Norge, hentet fra Artsdatabankens rødliste. Øverlands prosjekt konsentrerer seg om fugler og sommerfugler.
Inspirasjonen kommer fra geologen A.G. Werner, som i 1774 publiserte et fargekart over mineraler og fossiler, hvor han brukte poetiske beskrivelser som «skummetmelkhvit» eller «hvit som det hvite i et menneskelig øye» for å formidle nyanser. På samme måte ønsker prosjektet å utforske farger som et verktøy for å belyse det viktige arbeidet med å dokumentere truede arter i dag.
Arbeidet bygger på fotografier og beskrivelser, hvor dokumentasjonskvaliteten er sprikende. Variasjoner i artenes farger, som endrer seg med årstider, livsløp og kjønn, skaper en dynamisk palett. Prosjektet forenkler kompleksiteten ved å fremheve signifikante farger og kombinere dem med ulike teknikker og materialer for å reflektere naturens mangfold. Prosjektet fremhever nødvendigheten av å bevare naturens artsmangfold og reflekterer over hva vi risikerer å miste.
Hanne Øverland (f. 1958) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved tidligere SHKS, nå Kunsthøyskolen i Oslo, på Institutt for tekstil med diplom i 1987. Hun har stilt ut separat på Kunstnerforbundet i 1998 og 2007, samt Galleri Format Bergen og Vestfold kunstnersenter. Hanne Øverland har deltatt på en rekke gruppe og kollektivutstillinger, bl.a Norske kunsthåndverkeres årsutstilling og Høstutstillingen. Hennes arbeider er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kunstindustrimuseet i Oslo og Bergen Kinomatografer, og hun har laget flere offentlige utsmykkinger. Øverland var styreleder for NK i perioden 2017 - 2021.
Sidsel Palmstrøm "Etterbilder".
Foto: Thomas Tveter
Sidsel Palmstrøm
Tekstilkunstner Sidsel Palmstrøm arbeider konseptuelt med objekter og installasjoner i tekstil. Hun kombinerer myke og føyelige tekstiler med enkle grep for å forme samlede og stringente strukturer. Palmstrøm søker ofte mot et balansepunkt, der en idé, et materiale og en teknikk møtes, og som sammen skaper noe som strekker seg utover det materielle. Slik skaper hun rom for flertydige assosiasjoner og sansning. Hennes utforskning beveger seg mellom det konkrete og det flyktige, mellom det håndfaste og de usynlige kreftene som preger våre liv.
Palmstrøms nye installasjon består av tre hovedkomponenter: tekstilnett, lys og bevegelse. Målet er å undersøke hvordan disse elementene sammen kan skape en opplevelse av noe omskiftelig – noe som både er og ikke er, som eksisterer og beveger seg i grenselandet mellom det fysiske og det immaterielle.
Tidligere har Palmstrøm brukt håndlagde nett av naturfiber, med referanser til nettet som historisk fangstredskap og beholder – et symbol på menneskets rolle som jegere og sankere. Denne gangen benytter hun ferdigproduserte nylon-nett, som settes i bevegelse av små motorer. Det syntetiske materialet, fremstilt av olje, åpner for nye lesninger, og peker mot vår samtids forhold til teknologi og forbruk.
Nettet er et verktøy med mange funksjoner – å fange, holde, bære og sile ut. Rutenettet representerer vår søken etter system, orden og oversikt, samtidig som det speiler de synlige og usynlige nettverkene vi skaper, både mellom mennesker og natur, og gjennom moderne teknologi. Knutene i nettet, der én linje møter en annen, symboliserer de små, men viktige punktene der tanker og ideer kobles sammen, og skaper nye forbindelser.
I tillegg til de fysiske nettene, er skyggene de kaster og lader rommet med en viktig del av verket. Målet er å skape en pulserende strøm som antyder nettverk, koblinger, åpninger og stengsler, og på den måten invitere betrakteren til å reflektere over de usynlige trådene som binder oss sammen.
Sidsel Palmstrøm (f. 1967, Trondheim) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet fra Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i årene 1991-95. Palmstrøm har hatt en rekke separatutstillinger i hjemlandet og har deltatt i kollektiv og gruppeutstillinger i Norge, Sverige, Tyrkia, Polen og Portugal. Arbeidene hennes er innkjøpt til Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design i Oslo, KODE i Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, Norges Forskningsråd og Oslo Kommunes Kunstsamling. Palmstrøm har siden 2016 vært ansatt som førsteamanuensis i tekstil kunst ved avd. Kunst og Håndverk på Kunsthøgskolen i Oslo (Khio)
Kalender
-
4Utstillinger
-
7Arrangement
-
1Omvisning
-
12Alle
-
4Utstillinger
-
7Arrangement
-
1Omvisning
-
12Alle
25. januar kl. 12:00 – kl. 16:00
Arrangement
Kunstnersamtale og spikkeverksted
11.01.2025 – 09.02.2025
Utstillinger
Øystein Pålsønn Lønvik: Gull og tause skoger
12. desember kl. 10:00 – kl. 11:00
Arrangement
Kunstnersamtale med Tobias Liljedahl
11. desember kl. 10:30 – kl. 12:00
Arrangement
Hvordan går det med prosjektet?
08. desember kl. 13:00 – kl. 15:30
Arrangement
Juleverksted 2024
14.11.2024 – 15.12.2024
Utstillinger
Tobias Liljedahl: Sjøfartsmuseum
30. oktober kl. 09:00 – kl. 12:00
Arrangement
Tidlig start på Kunstmarkedet
27. oktober kl. 12:00 – kl. 16:00
Workshop
Drop-in kunstverksted: Papirskulpturer med Astrid Ljungberg
26. oktober kl. 18:00 – kl. 21:00
Arrangement
Kunstnersamtale med Toril Johannessen
26. oktober kl. 12:00 – kl. 14:00
Omvisning
Kaffe på Kunstmarkedet