Pia Antonsen Rognes 1986 -
2025

Det er med sorg vi har mottatt budskapet om at kunstner Pia Antonsen Rognes brått gikk bort onsdag 17. september, etter kort tids sykdom. Våre varmeste tanker går til hennes nærmeste familie, venner og kolleger.
Hos Trøndelag senter for samtidskunst presenterte Pia i 2018 sin første store separatutstilling i Trondheim med tittelen "Å begjære vold". Utstillingen viste flere nyproduserte tekstile skulpturer i stort format, en serie fotografier og videodokumentasjon av hennes prosess.
De monumentale skulpturene var laget av syntetiske materialer som latex, kunsthår og glansfulle tekstiler, og tok form av store, forvridde kroppslige vesener. Verkene hadde en sterk fysisk tilstedeværelse – en ni meter lang, knallrosa skulptur kveilet seg ned fra taket og ut i rommet som et flerarmet, monstrøst vesen.
Gjennom sitt kunstnerskap skapte Pia et språk for det usagte, usette og skamfulle. Hun undersøkte drivkrefter som begjær, selvdestruksjon og ambivalens – det tiltrekkende og frastøtende, det vakre og det groteske. De kroppslige formene og materialbruken spilte på kulturelle assosiasjoner som spente fra barndommens leker til sexindustriens estetikk. I møte med hennes verk ble betrakteren både lokket inn og støtt tilbake.
Pia Antonsen Rognes markerte seg tidlig som en sterk stemme på den nasjonale kunstscenen. Hun mottok debutantprisen under Trøndelagsutstillingen i 2015, og hun har deltatt med verk på flere utstillinger i årene etter. Med sitt særegne uttrykk, kompromissløse materialbruk og evne til å sette ordløse følelser i fysisk form, har hun etterlatt seg et kunstnerskap som både utfordret og beveget publikum.
Det føles uvirkelig at et liv og en kunstnerisk stemme så full av kraft, farger og nærvær ikke lenger er blant oss. Vi minnes Pia med dyp respekt og takknemlighet.

Gjennom sitt kunstnerskap skapte Pia et språk for det usagte, usette og skamfulle. Hun undersøkte drivkrefter som begjær, selvdestruksjon og ambivalens – det tiltrekkende og frastøtende, det vakre og det groteske. De kroppslige formene og materialbruken spilte på kulturelle assosiasjoner som spente fra barndommens leker til sexindustriens estetikk. I møte med hennes verk ble betrakteren både lokket inn og støtt tilbake.
Pia Antonsen Rognes markerte seg tidlig som en sterk stemme på den nasjonale kunstscenen. Hun mottok debutantprisen under Trøndelagsutstillingen i 2015, og hun har deltatt med verk på flere utstillinger i årene etter. Med sitt særegne uttrykk, kompromissløse materialbruk og evne til å sette ordløse følelser i fysisk form, har hun etterlatt seg et kunstnerskap som både utfordret og beveget publikum.
Det føles uvirkelig at et liv og en kunstnerisk stemme så full av kraft, farger og nærvær ikke lenger er blant oss. Vi minnes Pia med dyp respekt og takknemlighet.


Pia Antonsen Rognes markerte seg tidlig som en sterk stemme på den nasjonale kunstscenen. Hun mottok debutantprisen under Trøndelagsutstillingen i 2015, og hun har deltatt med verk på flere utstillinger i årene etter. Med sitt særegne uttrykk, kompromissløse materialbruk og evne til å sette ordløse følelser i fysisk form, har hun etterlatt seg et kunstnerskap som både utfordret og beveget publikum.
Det føles uvirkelig at et liv og en kunstnerisk stemme så full av kraft, farger og nærvær ikke lenger er blant oss. Vi minnes Pia med dyp respekt og takknemlighet.



