Fagsamling om DKS
I forbindelse med gjennomføringen av DKS-LAB TRØNDELAG 2024 inviterer Trøndelag senter for samtidskunst til fagsamling om Den kulturelle skolesekken torsdag 6. juni.
Fagsamling om DKS | foredrag med Katja Brita Lindeberg
Tid: Torsdag 06. juni 10.00 – 12.00
Sted: Trøndelag senter for samtidskunst
Påmeldingsfrist: 5. juni
I forbindelse med gjennomføringen av DKS-LAB TRØNDELAG 2024 inviterer Trøndelag senter for samtidskunst til fagsamling om Den kulturelle skolesekken torsdag 6. juni.
Kristina C. Karlsen vil informere kort om DKS-LAB TRØNDELAG og presentere de tre kunstnerne Linn Kalseth, Elisabeth Toften og Bård Tørdal, som deltar i årets testlab. Scenekunstner Katja Brita Lindeberg er invitert til å fortelle om sine erfaringer med DKS turné. I tillegg vil rådgivere fra fagområdet visuell kunst ved DKS Trondheim og DKS Trøndelag gi praktisk informasjon om søkeportalen. Samt hvordan du som kunstner forholder deg til muligheter og rammer i den kulturelle skolesekken.
Arrangementet er åpent for kunstnere som ønsker å bli litt bedre kjent med Den kulturelle skolesekken. Det blir lett bevertning.
Påmelding til arrangementet sendes innen 5. juni til formidling@samtidskunst.no
Program:
Kl. 10.00 – 10.30 «DKS-LAB 2024» / Kristina C. Karlsen
Kl. 10.30 – 11.15 «Erfaringsdeling - om møte mellom skole og kunstner» / Katja Brita Lindeberg
Kl. 11.15 – 12.00 DKS Trondheim og DKS Trøndelag
-
«Erfaringsdeling - om møte mellom skole og kunstner»
Scenekunstner Katja Brita Lindeberg har turnert og spilt over 1000 forestillingen for barn og unge med sine teaterforestillinger innenfor DKS systemet til de aller fleste fylker i landet. Hun har opparbeidet seg en solid kunnskap om kunstformidling og samspillet mellom kunstner, lærere og elever. Med bakgrunn som skuespiller og klovn, har Lindeberg et lekent scenespråk i skjæringspunktet mellom alvor og humor. Forestillingene hennes er ofte svært interaktive, med et direkte samspill mellom publikum og skuespiller på scenen.
I sitt foredrag vil hun dele av egne praktiske erfaringer knyttet til gjennomføring av skolebesøk, og gi noen gode råd om hvordan hun tenker dramaturgi og samspillet med skolen.
Katja Brita Lindeberg er scenekunstner og skuespiller og kunstnerisk leder for Katja Brita Lindeberg Produksjoner som hun har drevet siden 2010. Lindeberg har studerte hos den kanadiske klovnepedagogen Sue Morrison og har en mastergrad i fysisk komedie fra Stockholm Dramatiska högskola i 2011. Seinere har hun videreutdannet seg innenfor skuespillerteknikken Chubbuck teknikk.
Lindeberg har turnert med teaterforestillingene «Om Bare Lyseblå kunne bli superhelt» og «Om bare Rosa kunne trylle», «Julie+Romeo», «Klinsj» og «Bare en våt munn» i DKS. Les mer på katjabritalindebergproduksjoner.com
/
Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve profesjonelle kunst- og kulturuttrykk hvert år.
DKS-LAB skal legge til rette for å gi kunstnere mulighet for å utvikle og teste prosjekter til DKS-ordningen. Hensikten med initiativet er å gi barn og unge flere og bedre møter med profesjonell kunst- og kultur. DKS-LAB gir derfor utøvere innen billedkunst, kunsthåndverk, kunstkritikk, design og arkitektur mulighet til å utprøve, forme og få viktige erfaringer med å formidle til målgruppen før innmelding av sine prosjekter til DKS.
I Trøndelag er det ønskelig å øke antallet lokale DKS-produksjoner, og et fokus på å få flere profesjonelle kunstnere som bor og arbeider i regionen til å gjøre seg kjent med Den kulturelle skolesekken.
I 2024 samarbeider 15 kunstinstitusjoner og 17 DKS-administrasjoner, samt Kulturtanken og Sparebankstiftelsen DNB om å arrangere DKS-LAB i alle deler av landet.
DKS-LAB TRØNDELAG 2024 arrangeres av Trøndelag senter for samtidskunst i samarbeid med Kulturtanken, DKS Trøndelag og DKS Trondheim.