Sensur og beredskap – hvor går grensen for ytringer i offentlige rom?

Trøndelag senter for samtidskunst og Trondheimsbiennalen inviterer til første arrangement i samtaleserien «Ytringens grenser». Panelsamtalen vil foregå i Trøndelagsutstillingen 2025 og diskutere forholdet mellom kunst, ytringsfrihet og offentlig rom.
Tid: Onsdag 24. september kl. 18.00
Sted: Trøndelag senter for samtidskunst, Fjordgata 11 - Trondheim
Trøndelag senter for samtidskunst og Trondheimsbiennalen inviterer til første arrangement i samtaleserien «Ytringens grenser». Panelsamtalen vil foregå i Trøndelagsutstillingen 2025 og diskutere forholdet mellom kunst, ytringsfrihet og offentlig rom.
I en tid hvor ytringsrommet utfordres av politiske føringer, økonomiske rammer og økende polarisering, spør vi: Hva skjer med kunsten når offentligheten strammes inn? Hva slags beredskap har vi for å beskytte kunstnerisk ytring i krisetider? Og hvor går grensen mellom ytringsfrihet, sensur – og selvsensur?
Til å diskutere disse spørsmålene har vi invitert jurist Vilde Jalleni Tennfjord, kunstner Hanan Benammar og billedkunstner Veslemøy Lilleengen. Samtalen modereres og ledes av Carl Martin Rosenkilde Faurby, daglig leder ved Trøndelag senter for samtidskunst.
Vilde Jalleni Tennfjord er jurist og seniorrådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), med bakgrunn fra blant annet politiet og Justisdepartementet. Tennfjord har arbeidet særlig med strafferettslig vern mot hatefulle ytringer, og vil i sitt innlegg sette rammene for samtalen med utgangspunkt i ytringsfrihetens juridiske grenser.
Hanan Benammar er en kunstner kjent for sitt konseptuelle arbeid i krysningsfeltet mellom geopolitiske, miljømessige og samfunnsmessige spørsmål. Hun er blant annet en av kunstnerne bak det omdiskuterte teaterstykket Ways of Seeing, som tematiserte overvåkning, makt og offentlige ytringsrom og som utløste en omfattende offentlig og politisk debatt.
Veslemøy Lillengen er en billedkunstner fra Trondheim, som i sitt kunstnerskap undersøker identitet, håndverk og maktstrukturer. I 2021 deltok hun på Høstutstillingen med sitt prosjekt “Norsk Bauta”, hvor hun ble gjenstand for offentlig hets blant annet gjennom kampanjen til facebookprofilen Sløseriombudsmannen.
Dette er det første av fire arrangementer i samtaleserien «Ytringens grenser» støttet av Fritt Ord, i regi av Trondheimsbiennalen og Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK). Serien setter søkelys på hvordan kunstens rolle i offentligheten formes – og utfordres – av samtidas politiske og kulturelle klima.
Trondheimsbiennalen er en kunstnerdrevet biennale for kunst i offentlige rom, med første utgave i mai 2026 i området Nyhavna i Trondheim. Initiativet ble startet og ledes av kunstnerne Line Anda Dalmar og Per Kristian Nygård.
Trøndelag senter for samtidskunst har siden 1976 vært en sentral aktør for formidling av samtidskunst og kunstfaglig kompetanse i Trøndelag. Kunst i offentlige rom er et av senterets satsningsområder.
Trøndelagsutstillingen runder snart 50 år, og er en viktig arena for kunstnerisk ytringsfrihet og kunstnerstyrt formidling i Trøndelag. Trøndelagsutstillingen (etbl. 1976) er en årlig landsdelsutstilling for billedkunst som arrangeres av Trøndelag Bildende Kunstnere og administreres av Trøndelag senter for samtidskunst.
Arrangementet er støttet av Fritt Ord og Trondheim kommune.
«Ytringens grenser» er en serie panelsamtaler om ytringsfrihet og kunst i offentlig rom, som Trøndelag senter for samtidskunst og Trondheimsbiennalen arrangerer høsten 2025 og våren 2026.
Serien belyser utfordringer knyttet til ytringsfrihet i kunstfeltet og offentligheten, med tema som byutvikling, språk og makt i dagens kunst- og samfunnsdebatt. Frem mot åpningen av den første Trondheimsbiennalen i mai 2026 skal «Ytringens grenser» gi faglig påfyll og åpne for diskusjon om kunst i offentligheten.
Offentlig kunst fungerer ofte som en lakmustest på hvor tolerant og demokratisk et samfunn er. Internasjonalt ser vi et økende politisk press mot kunstens ytringsrom – særlig i USA, hvor universiteter og kunstinstitusjoner møter restriksjoner knyttet til mangfold og representasjon. Også i Norge merker kunstfeltet press, blant annet fra populistiske aktører, og kunstnere blir utsatt for uthenging i offentligheten – om enn i mindre skala.
Derfor ønsker vi å stille spørsmål ved hvordan dette påvirker kulturlivet og kunstneres vilje og mulighet til å ytre seg, og hvilke konsekvenser det har for kunstens plass i offentligheten. Offentlige kunstprosjekter spiller en sentral rolle i å bevare, utfordre og kommentere demokratiske prosesser – i en offentlighet som i økende grad preges av private utbyggeres interesser og svake politiske reguleringer.
«Ytringens grenser» er støttet av Stiftelsen Fritt Ord.
Kommende arrangementer i samtaleserien:
Ytringens grenser #2 (oktober 2025)
"Nepotismens by? Om makt, nettverk og kulturfeltet i en liten by"
Ytringens grenser #3 (februar 2026)
"Yes! Nå kan jeg lage noe i bronse! Om varighet i offentlig kunst"
Ytringens grenser #4 (mars 2026)
"Å sminke grisen: stedstap, byutvikling og identitet"