Fagsamling om Den Kulturelle Skolesekken, mandag 2. juni!

Webside Fagsamling 2025

I forbindelse med gjennomføringen av DKS-LAB TRØNDELAG 2025 inviterer Trøndelag senter for samtidskunst til fagsamling om Den kulturelle skolesekken mandag 2. juni.

Tid: Mandag 02. juni 12.00 – 15.30
Sted: Trøndelag senter for samtidskunst
Påmeldingsfrist: 1. juni

Kristina C. Karlsen vil informere kort om DKS-LAB TRØNDELAG og presentere de tre kunstnerne Tor-Ada Solberg, Jørgen Münter Sellevold og Ane Nordvik Hasselberg, som deltar i årets testlab. Scenekunstner Anne Marit Sæther er invitert til å fortelle om sine erfaringer med DKS turné. I tillegg vil rådgivere fra fagområdet visuell kunst ved DKS Trondheim og DKS Trøndelag gi praktisk informasjon om søkeportalen. Samt hvordan du som kunstner forholder deg til muligheter og rammer i den kulturelle skolesekken.

Arrangementet er åpent for kunstnere som ønsker å bli litt bedre kjent med Den kulturelle skolesekken. Det blir lett bevertning.

Påmelding til arrangementet sendes innen 1. juni til formidling@samtidskunst.no

Program:

Kl. 12.00 – 12.30 «DKS-LAB 2024» ved Kristina C. Karlsen
Kl. 12.30 – 13.45 DKS Trondheim og DKS Trøndelag
Kl. 13.45 – 14.15 Spørsmål
- Pause -
Kl. 14.15 – 15.15 «Deltagerbaserte prosjekter og erfaringer fra turné med DKS», foredrag med Anne Marit Sæther
Kl. 15.15 – 15.30 Spørsmål og avslutning

Foredrag: «Deltagerbaserte prosjekter og erfaringer fra turné med DKS»
Anne Marit Sæther er skuespiller, regissør og dramatiker. I sitt foredrag vil hun snakke om hvordan hun arbeider når barn inviteres inn i skapende prosesser, og hvordan dette arbeidet kan formidles gjennom Den kulturelle skolesekken.

I 1984 dannet Anne Marit Sæther Cirka Teater sammen med Gilles Berger. Teateret arbeider med visuelle sceneuttrykk der møtet mellom skuespillerens fysiske språk og bevegelige figurer/rom står sentralt. Sæther har opp igjennom årene vært involvert i mange av teaterets produksjoner både i Norge og utenlands, og hun har turnert mye sammen med Cirka Teater i Den kulturelle skolesekken med blant annet Tankelaboratoriet og LØVE. Anne Marit Sæther har i stor grad kombinert sine prosjekter med undervisning og opplæring i både grunnskole og høyre utdanning og er ofte invitert til å holde foredrag og kurs.

Websd DKS LAB TSSK 2024 Foto Tobias Liljedahl005

Test av "Fargespråk" med male-workshop for elever i DKS LAB 2024.

Foto: Tobias Liljedahl / TSSK

DKS LAB TSSK 2024 Foto Tobias Liljedahl webside

Test av "Å skape rom" med tegne-workshop for elever i DKS LAB 2024.

Foto: Tobias Liljedahl / TSSK

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve profesjonelle kunst- og kulturuttrykk hvert år.

DKS-LAB skal legge til rette for å gi kunstnere mulighet for å utvikle og teste prosjekter til DKS-ordningen. Hensikten med initiativet er å gi barn og unge flere og bedre møter med profesjonell kunst- og kultur. DKS-LAB gir derfor utøvere innen billedkunst, kunsthåndverk, kunstkritikk, design og arkitektur mulighet til å utprøve, forme og få viktige erfaringer med å formidle til målgruppen før innmelding av sine prosjekter til DKS.

I Trøndelag er det ønskelig å øke antallet lokale DKS-produksjoner, og et fokus på å få flere profesjonelle kunstnere som bor og arbeider i regionen til å gjøre seg kjent med Den kulturelle skolesekken.

I 2025 samarbeider kunstinstitusjoner og DKS-administrasjoner, samt Kulturtanken og Sparebankstiftelsen DNB om å arrangere DKS-LAB i alle deler av landet.

DKS-LAB TRØNDELAG 2025 arrangeres av Trøndelag senter for samtidskunst i samarbeid med Kulturtanken, DKS Trøndelag og DKS Trondheim.